“Ik wist niet dat jullie dat ook deden,” zegt de vrouw aan de telefoon. Kort daarvoor vertelde ik haar over de mogelijkheden die we partners van mensen met autisme kunnen bieden: van het indienen van een hulpvraag tot het aansluiten bij een contactgroep of een kleinschalige gespreksgroep. Toch aarzelt ze om haar hulpvraag daadwerkelijk te stellen. Misschien wil ze eerst zelf tot een oplossing komen, of voelt ze een drempel om haar situatie te delen. Vaker merken we dat mensen de informatie eerst willen laten bezinken voordat ze de stap zetten. Hoe mooi is het dan om soms maanden later haar naam terug te zien op een aanmeldingslijst voor een bijeenkomst.
Als communicatiemedewerker ondersteun ik mijn collega’s bij hun werk. Waar zij direct in contact staan met leden en deelnemers aan contactgroepen, werk ik vooral achter de schermen. Toch wil ik in deze blog een inkijkje geven in ons werk, want nog te vaak horen we dat mensen Helpende Handen niet weten te vinden. Soms is er schroom om die eerste stap te zetten, soms is het onbekendheid met onze organisatie. Ik hoop dat deze blog mag bijdragen aan meer zichtbaarheid van ons werk.
Zouden we twintig jaar teruggaan en de website van Helpende Handen bezoeken, dan zou één ding opvallen: we doen nog steeds hetzelfde. Dat is niet omdat we stilstaan, maar omdat onze kernwaarden en missie nog altijd aansluiten bij de behoeften van onze achterban. In deze twintig jaar hebben we ons ingezet om “mensen met een handicap en allen die hen omringen” dienstbaar te zijn. Ook toen waren er contactgroepen waarin betrokkenen (h)erkenning vonden bij het spreken over zorgen en vreugden, vanuit een gedeelde levensovertuiging. En vandaag de dag mogen we horen van onze leden dat Helpende Handen een gewaardeerde plaats heeft gekregen in gezinnen en in de brede kerkelijke achterban.
Toch is er ook veel veranderd. De maatschappij heeft niet stilgestaan, en wij ook niet. Sommige contactgroepen zijn verdwenen, maar er zijn ook nieuwe ontstaan. Zo is er steeds meer aandacht gekomen voor autisme en hoogbegaafdheid. Dit heeft geleid tot nieuwe activiteiten en ondersteuning voor deze doelgroepen. Maar die uitbreiding roept soms ook vragen op. Onlangs kreeg ik een bericht van iemand uit de achterban die aangaf geraakt te zijn door de term ‘beperking’ in relatie tot hoogbegaafdheid. Terecht, want dat is een vraag waar we eerder minder bij stilstonden. Daarom hebben we op onze vernieuwde website bewust gekozen voor de bredere term ‘diverse doelgroepen’.
Een andere belangrijke verandering is de toevoeging van ervaringsverhalen op onze website. Mensen uit verschillende doelgroepen delen hier hun ervaringen. Dit helpt niet alleen bij het vergroten van de bekendheid van onze vereniging, maar ook bij het wegnemen van drempels. Een herkenbaar verhaal kan nét dat zetje geven om zelf contact op te nemen.
Misschien herken je iets van jezelf in deze blog. Misschien ben je al bekend met ons werk, of twijfel je nog of wij iets voor jou kunnen betekenen. Weet dan: je staat er niet alleen voor. Neem gerust contact met ons op. We luisteren graag naar je verhaal en staan naast je.
Tekst: Bart van der Meijden
Verstandelijke beperkingen
Downsyndroom
Ernstige meervoudige beperking
PrO contactgroep
Verstandelijke beperking
Lichamelijke beperkingen
Lichamelijke beperking
Lichamelijke beperking en relatie
Syndroom van Turner
Visuele beperking
Spina bifida
Autisme
Autisme (voor ouders)
Autisme in relatie
Jongeren met autisme
Volwassenen met autisme
Autisme en een verstandelijke beperking
Ontwikkeling en gedrag
ADHD
Gedragsproblemen
Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid (ouders)
Hoogbegaafde volwassenen
Vereniging langdurige zorg van de Gereformeerde Gemeenten voor reformatorische mensen met een beperking.
IBAN: NL17 INGB 0322 403464 t.n.v. Helpende Handen te Woerden
Adres
Houttuinlaan 7
3447GM Woerden
Nieuwsbrief
Altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
(C) 2025 Helpendehanden.nl – Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Verloop
Helpende Handen
Wij zijn er sterk van overtuigd dat het internet beschikbaar en toegankelijk moet zijn voor iedereen, en we zetten ons in om een website te bieden die toegankelijk is voor het breedst mogelijke publiek, ongeacht omstandigheden of vaardigheden.
Om dit te bereiken, streven we ernaar de Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) van het World Wide Web Consortium (W3C) zo strikt mogelijk te volgen op het AA-niveau. Deze richtlijnen leggen uit hoe webinhoud toegankelijk kan worden gemaakt voor mensen met een breed scala aan handicaps. Het naleven van deze richtlijnen helpt ons ervoor te zorgen dat de website toegankelijk is voor alle mensen: blinden, mensen met motorische beperkingen, visuele beperkingen, cognitieve beperkingen en meer.
Deze website maakt gebruik van verschillende technologieën die bedoeld zijn om deze altijd zo toegankelijk mogelijk te maken. We gebruiken een toegankelijkheidsinterface die het mogelijk maakt voor mensen met specifieke handicaps om de gebruikersinterface (UI) van de website aan te passen en deze naar hun persoonlijke behoeften te ontwerpen.
Daarnaast maakt de website gebruik van een op AI gebaseerde applicatie die op de achtergrond draait en het toegankelijkheidsniveau continu optimaliseert. Deze applicatie herstelt de HTML van de website, past de functionaliteit en het gedrag aan voor schermlezers die door blinde gebruikers worden gebruikt, en voor toetsenbordfuncties die door mensen met motorische beperkingen worden gebruikt.
Als u een storing hebt gevonden of ideeën hebt voor verbetering, horen wij dit graag. U kunt contact opnemen met de beheerders van de website via het volgende e-mailadres: info@helpendehanden.nl
Onze website implementeert de ARIA-attributen (Accessible Rich Internet Applications)-techniek, samen met verschillende gedragsaanpassingen, om ervoor te zorgen dat blinde gebruikers die een schermlezer gebruiken de website kunnen lezen, begrijpen en genieten van de functies. Zodra een gebruiker met een schermlezer de site betreedt, ontvangt hij of zij direct een prompt om het Schermlezer-profiel in te schakelen, zodat ze de website effectief kunnen doorbladeren en bedienen. Hieronder volgt hoe onze website voldoet aan enkele van de belangrijkste vereisten voor schermlezers, samen met schermafbeeldingen van de codevoorbeelden:
We streven ernaar de breedst mogelijke reeks browsers en assistieve technologieën te ondersteunen, zodat onze gebruikers de beste hulpmiddelen voor hen kunnen kiezen, met zo min mogelijk beperkingen. Daarom hebben we hard gewerkt om alle grote systemen te ondersteunen die meer dan 95% van het gebruikersaandeel van de markt bestrijken, waaronder Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera en Microsoft Edge, JAWS en NVDA (schermlezers).
Ondanks onze uiterste inspanningen om iedereen in staat te stellen de website aan te passen aan hun behoeften, kunnen er nog steeds pagina's of secties zijn die niet volledig toegankelijk zijn, in de proces van toegankelijk worden, of waarvoor er geen adequate technologische oplossing is om ze toegankelijk te maken. Toch verbeteren we voortdurend onze toegankelijkheid, voegen we opties en functies toe en updaten we deze, en ontwikkelen we nieuwe technologieën. Dit alles is bedoeld om het optimale niveau van toegankelijkheid te bereiken, volgens technologische vooruitgangen. Voor hulp kunt u contact opnemen via info@helpendehanden.nl