Door de medewerkers van Helpende Handen wordt er heel wat afgereisd. Van woon-naar werkplek natuurlijk, maar ook naar allerlei bijeenkomsten en naar hulpvragers voor een huisbezoek. Vanuit het hart van de organisatie in Woerden reizen we naar alle windstreken.
In onze directe omgeving of naar bekende adressen weten we meestal goed de weg te vinden. Ligt onze bestemming in een onbekende plaats, dan zoeken we naar hulpmiddelen bij het vinden van de route.
Sommigen maken hiervoor nog graag gebruik van het oude stratenboek of houden vast aan een wegenkaart. Maar ik denk dat de meeste mensen, net als ik, heel veel gemak ondervinden van een TomTom. Zij het dat die ons een enkele keer ook niet direct op de plaats van bestemming brengt of op zijn minst wat rondjes laat rijden.
Wat nadenkend over dit instrument, bedenk ik dat mijn werk als consulent persoonlijke dienstverlening, of anders genoemd cliëntondersteuner, veel weg heeft van de functie van een TomTom. Bij allerlei vragen die er kunnen spelen rond mensen die een beperking hebben, moet er een route gevolgd worden. De route naar de juiste hulp, via de juiste wetten en loketten. Voor iemand die de weg niet weet kan dit er uitzien als een wirwar van wegen en de vraag oproepen wat de juiste richting en route is.
Vanuit de kennis die er bij de consulenten van Helpende Handen is, kan er vaak de goede weg gewezen worden of kunnen we samen op zoek gaan naar nieuwe wegen. Tijdens die reis weten we van veel routes of we rechtsaf of linksaf moeten, maar soms moeten we al gaandeweg ook wel eens omkeren. Net zolang tot het doel is bereikt.
Voor dit stukje ging ik op zoek naar de betekenis van TomTom. Dit leverde de volgende informatie op: De oprichters van het bedrijf vonden het “een hele fijne, vrolijke naam die stevig in het geheugen ligt”. De rode handjes in het (oude) logo zijn een subtiele verwijzing naar de tamtam. Mogelijk heeft u goede ervaringen met de dienstverlening van Helpende Handen. Laat de tamtam dan maar horen en zeg het aan anderen.
Van de zorgen en alles wat daarbij geregeld moet worden, worden mensen niet vrolijk. Maar als wij als ‘TomTom’ daarbij kunnen helpen, maakt het de weg hopelijk een beetje makkelijker en wordt de bestemming bereikt.
Tekst: Corine Rademaker
Verstandelijke beperkingen
Downsyndroom
Ernstige meervoudige beperking
PrO contactgroep
Verstandelijke beperking
Lichamelijke beperkingen
Lichamelijke beperking
Lichamelijke beperking en relatie
Syndroom van Turner
Visuele beperking
Spina bifida
Autisme
Autisme (voor ouders)
Autisme in relatie
Jongeren met autisme
Volwassenen met autisme
Autisme en een verstandelijke beperking
Ontwikkeling en gedrag
ADHD
Gedragsproblemen
Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid (ouders)
Hoogbegaafde volwassenen
Vereniging langdurige zorg van de Gereformeerde Gemeenten voor reformatorische mensen met een beperking.
IBAN: NL17 INGB 0322 403464 t.n.v. Helpende Handen te Woerden
Adres
Houttuinlaan 7
3447GM Woerden
Nieuwsbrief
Altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
(C) 2025 Helpendehanden.nl – Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Verloop
Helpende Handen
Wij zijn er sterk van overtuigd dat het internet beschikbaar en toegankelijk moet zijn voor iedereen, en we zetten ons in om een website te bieden die toegankelijk is voor het breedst mogelijke publiek, ongeacht omstandigheden of vaardigheden.
Om dit te bereiken, streven we ernaar de Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) van het World Wide Web Consortium (W3C) zo strikt mogelijk te volgen op het AA-niveau. Deze richtlijnen leggen uit hoe webinhoud toegankelijk kan worden gemaakt voor mensen met een breed scala aan handicaps. Het naleven van deze richtlijnen helpt ons ervoor te zorgen dat de website toegankelijk is voor alle mensen: blinden, mensen met motorische beperkingen, visuele beperkingen, cognitieve beperkingen en meer.
Deze website maakt gebruik van verschillende technologieën die bedoeld zijn om deze altijd zo toegankelijk mogelijk te maken. We gebruiken een toegankelijkheidsinterface die het mogelijk maakt voor mensen met specifieke handicaps om de gebruikersinterface (UI) van de website aan te passen en deze naar hun persoonlijke behoeften te ontwerpen.
Daarnaast maakt de website gebruik van een op AI gebaseerde applicatie die op de achtergrond draait en het toegankelijkheidsniveau continu optimaliseert. Deze applicatie herstelt de HTML van de website, past de functionaliteit en het gedrag aan voor schermlezers die door blinde gebruikers worden gebruikt, en voor toetsenbordfuncties die door mensen met motorische beperkingen worden gebruikt.
Als u een storing hebt gevonden of ideeën hebt voor verbetering, horen wij dit graag. U kunt contact opnemen met de beheerders van de website via het volgende e-mailadres: info@helpendehanden.nl
Onze website implementeert de ARIA-attributen (Accessible Rich Internet Applications)-techniek, samen met verschillende gedragsaanpassingen, om ervoor te zorgen dat blinde gebruikers die een schermlezer gebruiken de website kunnen lezen, begrijpen en genieten van de functies. Zodra een gebruiker met een schermlezer de site betreedt, ontvangt hij of zij direct een prompt om het Schermlezer-profiel in te schakelen, zodat ze de website effectief kunnen doorbladeren en bedienen. Hieronder volgt hoe onze website voldoet aan enkele van de belangrijkste vereisten voor schermlezers, samen met schermafbeeldingen van de codevoorbeelden:
We streven ernaar de breedst mogelijke reeks browsers en assistieve technologieën te ondersteunen, zodat onze gebruikers de beste hulpmiddelen voor hen kunnen kiezen, met zo min mogelijk beperkingen. Daarom hebben we hard gewerkt om alle grote systemen te ondersteunen die meer dan 95% van het gebruikersaandeel van de markt bestrijken, waaronder Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera en Microsoft Edge, JAWS en NVDA (schermlezers).
Ondanks onze uiterste inspanningen om iedereen in staat te stellen de website aan te passen aan hun behoeften, kunnen er nog steeds pagina's of secties zijn die niet volledig toegankelijk zijn, in de proces van toegankelijk worden, of waarvoor er geen adequate technologische oplossing is om ze toegankelijk te maken. Toch verbeteren we voortdurend onze toegankelijkheid, voegen we opties en functies toe en updaten we deze, en ontwikkelen we nieuwe technologieën. Dit alles is bedoeld om het optimale niveau van toegankelijkheid te bereiken, volgens technologische vooruitgangen. Voor hulp kunt u contact opnemen via info@helpendehanden.nl