Blogs
21 november 2021 - Corine Rademaker

Mond-tot-mondreclame

Corine Rademaker

In mijn kinderjaren moest ik vaak een boodschap doen bij de slager in ons dorp. Het winkelinterieur kan ik mij nog goed voor de geest halen en ook het zinnetje wat op het glas van de toonbank geschreven stond. “Heeft u klachten, zeg het ons, bent u tevreden zeg het anderen”. De slager wist wel dat de beste reclame die van mond tot mond is. Daar moest ik onlangs aan denken toen ik gebeld werd door een hulpvrager.

Bij veel mensen is Helpende Handen bekend. Maar ook horen wij met regelmaat dat men nog nooit van de Vereniging gehoord heeft of niet weet wat wij precies doen. Wij doen er dan ook alles aan om Helpende Handen onder de aandacht te blijven brengen. Omdat we denken dat wij iets kunnen betekenen voor mensen met een beperking of voor hun naasten.

De laatste jaren is Helpende Handen voor een aantal gemeenten een aanbieder voor onafhankelijke cliëntondersteuning. Dit houdt in dat wij binnen die gemeenten inwoners kosteloos mogen ondersteunen bij hun hulpvragen. Gemeenten zijn verplicht deze ondersteuning aan te bieden en hier bekendheid aan te geven.

Zo wordt Helpende Handen in die gemeenten ook ingeschakeld om de bekendheid te vergroten. Het bracht mij aan het einde van de zomer in een zaaltje met vertegenwoordigers van diverse kerken uit een regio. Met voorbeelden uit de praktijk kon datgene wat we in cliëntondersteuning kunnen bieden dichtbij de hoorders worden gebracht. Dat het geland was bleek enkele weken later.

Er belde iemand met een hulpvraag en op mijn vraag hoe zij bij Helpende Handen terecht was gekomen, volgde een mooi antwoord. De beller, een mevrouw, was naar de markt geweest om aardappels te kopen. In een gesprek met de handelaar had zij iets over zichzelf verteld. Dat was het moment dat de handelaar de informatie van die avond in dat zaaltje verbond met het verhaal van de klant. Zijn advies was vervolgens om Helpende Handen eens te bellen. En zo gebeurde.
Het bleek dat de handelaar mijn verhaal goed begrepen had en de beller naar het juiste adres had gestuurd.

Onwetend bleken wij dus een goede ambassadeur voor ons werk te hebben. Mond-tot-mondreclame is de beste reclame!

U kent Helpende Handen. Zegt u het ook tegen anderen?

OUDERE BLOGS