Bijeenkomst 30 maart 2016
Twee begeleidsters van dagactiviteitencentrum Waardheim te Puttershoek verzorgden de lezing. Zij vertelden over hun manier van werken en het zoveel mogelijk betrekken van de kinderen bij dagelijkse activiteiten. De theorie van belevingsgericht werken werd uiteengezet en daarbij werden voorbeelden gegeven hoe ouders dit in de praktijk kunnen uitvoeren.
De aanwezigen kregen ideeën om hun kind het leven actiever te laten beleven door middel van hun zintuigen met behulp van materialen uit het dagelijks leven. Een voorbeeld is het helpen met afwassen samen met moeder. Het kind kan voelen aan de afwasborstel, ruiken aan het afwasmiddel en spetteren met sop en water.
Eveneens werden er diverse mogelijke manieren van communiceren uitgelegd. Er bestaan picto’s, foto’s en verwijzers om activiteiten duidelijk weer te geven naar de kinderen. Verwijzers zijn voorwerpen die de overgang naar een activiteit weergeven, zoals een luier voor naar het toilet gaan. Ook gebaren kunnen veel helderheid geven naar kinderen toe. Om dit duidelijk te maken, vertoonden de medewerksters een indrukwekkend filmpje waarin een begeleidster samen met een jongen door middel van vierhandengebaren Psalm 116 zingt. De les die wij allemaal kunnen leren van deze kinderen, is geduldig te zijn in het leven en stil te staan bij onze activiteiten die we ondernemen.
Na de pauze gingen de ouders zelf aan de slag. Aan de hand van het thema ‘de schuur van papa’ werd er per object bedacht wat mogelijk is om kinderen zintuiglijk bij deze activiteit te betrekken.